Norsk Fysioterapeutforbund:  - Unngå sykemeldinger for pasienter med psykiske lidelser og ryggsmerter

Kjerstin F Vindenes foto bo

Pasienter med psykiske lidelser og pasienter med ryggsmerter bør ikke nødvendigvis sykemeldes. Det mener Norsk Fysioterapeutforbund som i dag – mandag 16. oktober - legger frem 15 anbefalinger om kloke valg.

- Det å være i arbeid er ofte helsefremmende. Vi må derfor unngå å sykeliggjøre normale kroppslige reaksjoner som følge av livets belastninger. Vi fysioterapeuter bør ta sikte på å støtte pasienten slik at de klarer å fungere sosialt og hensiktsmessig, sier Kjerstin Vindenes.

Hun er leder for faggruppen for psykomotorisk fysioterapi i Norsk Fysioterapeutforbund.

Også lederen for faggruppen for manuellterapi (fysioterapeuter med spesialkompetanse innen muskel- og skjelettlidelser), Lennart Bentsen, mener sykemelding bør unngås i de tilfellene hvor det er hensiktsmessig å opprettholde yrkesrettet aktivitet.

- Mange vil ha helsegevinst av å delta i det fysiske og sosiale arbeidsmiljøet. Å være i arbeid kan for mange med ryggsmerter faktisk være hensiktsmessig. Derfor anbefaler vi at pasienten bør forsøke å opprettholde normal aktivitet, eller gjenoppta normal aktivitet så fort som mulig. Gradert sykmelding kan eventuelt brukes, sier Bentsen.

Norsk Fysioterapeutforbund anbefaler også at det ikke brukes bildediagnostikk for muskel- og skjelettplager når det ikke er mistanke om underliggende eller alvorlig sykdom. De anbefaler også å unngå å gi pasienten beskjed om at «du har dårlig holdning eller svak kjernemuskulatur».

- Slike begreper – eller advarsler mot normal aktivitet som løfting og feil sittestilling - kan gi assossiasjoner til at noe er iboende feil eller skjørt i kroppen. Det kan føre til pessimistiske oppfatninger om egen kropp og gjøre pasienten unødig bekymret. Vi opplever også at pasienter unngår aktivitet som følge av slike uttalelser, sier Bentsen.

Norsk Fysioterapeutforbund anbefaler også å unngå psykomotorisk fysioterapi hvis pasienten ikke vil ha nytte av behandlingen.

- Psykomotorisk fysioterapi tar utgangspunkt i en helhetlig tilnærming, og tar sikte på å fremme balanse og samspill mellom kropp, tanker og følelser. Behandlingen inkluderer ulike faktorer som kan påvirke pasientens helse, slik som kroppsholdning, bevegelsesmønstre, muskelspenninger, stress og emosjonelle tilstander. Det handler om endringsprosesser over tid og pasienten må være motivert for endring, sier Vindenes.

Hun mener pasient og fysioterapeut sammen må finne ut om psykomotorisk fysioterapi er rett behandling på riktig tidspunkt.

Om kloke valg

• Kampanje startet av Legeforeningen i 2018
  • Målet er å redusere undersøkelser og behandling som pasienter ikke har nytte av og i verste fall kan skade
  • Følgende profesjoner er med i Kloke valg-kampanjen: Leger, helsesykepleiere, tannleger, kiropraktorer, optikere, jordmødre, radiografer og farmasøyter og fysioterapeuter