Unødvendig å lære riktig løfteteknikk

Eldre menn går i gangbane

Fysioterapeuter bør ikke bruke tid på å lære pasienter med ryggplager riktig løfteteknikk. Det mener Norsk Fysioterapeutforbund.

Mandag 16. oktober la forbundet frem 15 anbefalinger i forbindelse med Kloke valg-kampanjen. Kampanjen har som mål å redusere undersøkelser og behandling som ikke har nytte og i verste fall kan skade.

- Riktig løfteteknikk og såkalte ryggskoler har blitt et innarbeidet begrep. I perioder har vi i stor grad lært bort løfteteknikker til arbeidstakere som har tunge manuelle oppgaver i jobben. Dessverre er det unødvendig læring, sier Carolina Lybäck-Forsbacka.

Hun er leder i faggruppen for Arbeids- og folkehelse i Norsk Fysioterapeutforbund.

Ryggsmerter koster

Folkehelserapporten 2022 – utgitt av Folkehelseinstituttet – viste at muskel- og skjelettplager rammer de fleste av oss i løpet av livet. Ryggsmerter er den vanligste tilstanden og koster samfunnet mest.

- Det kan være fristende å tenke at vi kan forebygge arbeidsrelaterte ryggplager med å løfte riktig. Det viser seg at det ikke har forebyggende effekt. Det viktigste er at du bruker teknikker som passer for deg, og at arbeidsplassen organiserer arbeidet på en slik måte at ikke totalbelastningen blir for stor for den enkelte, sier Lybäck-Forsbacka.

Unngå sykemeldinger

Norsk Fysioterapeutforbund anbefaler også at fysioterapeuter i størst mulig grad motiverer pasienter med ryggsmerter til å jobbe.

- Mange vil ha helsegevinst av å delta i det fysiske og sosiale arbeidsmiljøet. Å være i arbeid kan være helsefremmende, også for de som har ryggsmerter. Derfor anbefaler vi at pasienten bør forsøke å opprettholde normal aktivitet, eller gjenoppta normal aktivitet så fort som mulig. Gradert sykmelding kan eventuelt brukes, sier Lennart Bentsen.

Han er leder for faggruppen for manuellterapi i Norsk Fysioterapeutforbund. De har utarbeidet fire anbefalinger for behandling av pasienter med muskel- og skjelettplager. Manuellterapeuter er fysioterapeuter med tilleggskompetanse innen muskel- og skjelettlidelser.

Om kloke valg

• Kampanje startet av Legeforeningen i 2018
  • Målet er å redusere undersøkelser og behandling som pasienter ikke har nytte av og i verste fall kan skade
  • Følgende profesjoner er med i Kloke valg-kampanjen: Leger, helsesykepleiere, tannleger, kiropraktorer, optikere, jordmødre, radiografer og farmasøyter og fysioterapeuter